Aflevering til konkurrence “Action”

Indlæser kort...

Dato/klokkeslæt
Dato(r) - 04/03/2015

Lokation
Klublokalerne

Kategori

Download event iCal

Denne aftens afleverer vi billeder til konkurrencen “Action”

Regler for deltagelse i klubkonkurrencer findes her….

På Canons hjemmeside findes nedenstående tekst om Actionfotografering.

Verden er fuld af bevægelse. Hvordan kan du og dit kamera indfange den i et enkelt billede? Der findes to metoder: Enten kan du tage et sløret billede for at gengive fornemmelsen af bevægelse, eller også kan du “fastfryse” billedet, så det fastholder et enkelt øjeblik.

Vellykket action-fotografering kræver en blanding af teknik, øvelse og forståelse for, hvordan dit kamera fungerer. Dette kursus omhandler følgende emner:
• Eksponeringstid
• Betydningen af blænde og ISO
• Panorering af kameraet
• Sportsfotografering
• Billedstabilisering
• Eksperimentér og gå på opdagelse

Eksponeringstid

For at forstå, hvordan du tager actionfotos, er det vigtigt at forstå bevægelse i forhold til eksponeringstid.

Hvis dit motiv er fuldstændig ubevægeligt, og dit kamera er monteret på et solidt stativ, er lukkertiden ikke så vigtig. 1 sekund eller 1/1000 sekund vil give ca. det samme resultat – i det mindste hvad skarphed angår.

Forestil dig nu, at en hund løber forbi kameraet, typisk med 16 km i timen. På 1 sekund vil den løbe næsten 5 meter. Hvis du benytter en eksponeringstid på 1 sekund, vil hunden blive gengivet meget sløret.

Dette kan være ret effektivt, fordi det giver et stærkt indtryk af bevægelse. En eksponeringstid på 1 sekund er måske lidt ekstremt i det her tilfælde, men lukkertider på omkring 1/15 sekund er værd at afprøve (hunden vil have flyttet sig ca. 30 cm). Hvis du derimod ønsker at fastholde hunden uden bevægelse, kan du forsøge dig med en lukkertid på 1/1000 sekund. I dette korte tidsrum vil hunden have flyttet sig mindre end 0,5 cm.

Betydningen af blænde og ISO

Hvis du indstiller en kortere lukkertid, slipper der mindre lys ind til den digitale sensor på dit kamera, og billedet bliver undereksponeret. For at kompensere skal du bruge en bredere blændeåbning og/eller en højere ISO-følsomhed.
Med et objektiv med en bred maksimalblænde kan du indstille en hurtigere lukkertid og eksponere korrekt. Mange af de objektiver med fast brændvidde (ikke-zoom), som kan fås til Canon EOS-kameraer, har maksimalblænder på f/2.8 eller mere og er populære blandt sportsfotografer.

Panorering af kameraet

Det er muligt at opnå et temmelig skarpt billede af et motiv i bevægelse selv ved lave lukkertider. Dette gøres ved at “panorere” kameraet; flytte det, således at motivet forbliver i samme position på sensoren under eksponeringen. Det fungerer bedst med et motiv, der bevæger sig ved en konstant hastighed i én retning, såsom en fugl, der flyver, eller en bil på en racerbane.

En god panorering vender den normale situation på hovedet – motivet er skarpt, mens baggrunden er sløret. Visse motiver kan være skarpe og slørede på samme tid. En flyvende fugl kan f.eks. fremstå skarpt, mens vingerne, der bevæger sig op og ned i rette vinkler i forhold til kameraets bevægelser, vil være slørede. Det er vigtigt at finde den rette position til panoreringen; dit motiv bør befinde sig på samme afstand af dig gennem hele optagelsen.

Gode panoreringer kræver masser af øvelse. Et godt trick er at blive ved med at panorere, efter du har trykket på udløserknappen, så panoreringen bliver jævn.

Sportsfotografering

Der er én situation, som ofte er forbundet med en masse bevægelse og action, nemlig sport.

Atletikstævner er forudsigelige; du ved, hvor sportsudøverne kommer til at løbe. Hvis du befinder dig i den korrekte vinkel i forhold til banerne, kan du ved hjælp af panorering holde atleterne skarpe, efterhånden som de bevæger sig forbi dit synsfelt. Hvis du kommer tæt på banerne og sigter derhen, når sportsudøverne løber imod dig, kan en langsommere lukkertid være acceptabel.

Fodbold, rugby og andre sportsbegivenheder, som spilles på et stadion, er sværere at dække, fordi det går så stærkt og foregår på så stort et område. Hvis du er tæt på en sidelinje, kan spillerne være meget tæt på i ét øjeblik, men helt ovre i det modsatte hjørne blot et par sekunder efter. Benyt en hurtigere lukkertid til nærbilleder, da bevægelser forekommer hurtigere, når man er tæt på.

Du behøver ikke dukke op til de allerstørste sportsbegivenheder for at tage gode billeder. Find nogle lokalopgør, hvor tilskuerne står ved sidelinjen og tiljubler spillerne. Der kan sagtens være lige så meget action, og du har et bedre udsyn.

Billedstabilisering

Billedstabilisering er særlig praktisk, når du fotograferer med teleobjektiver, da det nedbringer effekten af kamerarystelser, som er tydeligere ved længere brændvidder.

Eksperimentér og gå på opdagelse

De fleste fotografer tager actionbilleder på et eller andet tidspunkt; hvad enten det er deres børn, der leger, en lokal sportsbegivenhed eller en befærdet gade på feriedestinationen. Det er muligt at beregne den lukkertid, der skal bruges til at “fastfryse” action, ved at anslå hastigheden, retning i forhold til kameraet, afstand til kameraet samt objektivets brændvidde. Men så er det allerede for sent at tage billedet.

Det er meget bedre at tage masser af fotos, ideelt set med forskellige eksponeringer, og gennemse resultaterne, når du har tid til det. Digitale fotos registrerer lukkertiden ved eksponering, og de fleste billedredigeringsprogrammer vil vise dig disse oplysninger (sammen med blænde, ISO-indstilling og andre data). Lær af dine erfaringer og find ud af, hvad det virker bedst, så du til sidst indstiller kameraet helt uden at tænke over det.

Kilde: Canon.dk