Dominik Falenski besøgte Fotoklubben

Dominik Falenski, besøgte fotoklubben på klubaftenen d. 10. april 2024, hvor han fortalte om sit liv.Dominik er uddannet klassisk pianist og arbejder som executive producer i DR Koncerthuset.

I 2017, genoptog Dominik sin passion for fotografiet. Til portræt og natur billeder bruger Dominik digitale kameraer. Til sine personlige fotografier arbejder Dominik analogt i sort/hvid med et Hasselblad 500 cm eller et Gandolfi Variant 4×5. Dominik fremkalder sine print i mørkekammer, primært med Lith print-teknik eller flydende emulsion.

Du kan se et udvlag af Dominiks analoge værker her…….

Aftenens overskrifter
  • Kort om sig selv og hans fotografi
  • Naturfotografi: Dominiks første fase var naturfotografi, han vil præsentere få billeder, og hvorfor han ikke gør det nu.
  • Fine Art Printing: Som det næste lærte Dominik fine art printing – han vil fortælle kort om det og vise fysiske prints.
  • Portrætfotografi: Vi ser et par billeder – Dominik fortæller om, hvordan han griber det an. Herunder lidt om kreative portrætter og portrætter af kunstnere
  • Analog – Nude: Lidt om billeder i naturligt lys (skoven) i modsætning til billeder i studie. Sammenligning af alm. sort-hvid-fremkaldelse og Lith Print teknik.
  • Nude – Samarbejdet med modellen: En gennemgang af, hvordan Dominik forsøger at skabe et godt og trygt samarbejde med modellen.
  • Til sidst – lidt for sjov: Gæt et setup. Dominik viser tre billeder, der alle er optaget på samme måde, og beder klubbens medlemmer om at gætte på, hvordan han har skabt dem.

Foto: Lene Storgaard