Fotografi = Kunst?

I Politiken, d. 18. oktober 2012 kan man læse følgende

Fotografi er snart lige så fin som anden kunst.

Kunstfotografiet er ved at opnå anerkendelse på lige fod med andre kunstarter.

Med det opbud af fotoudstillinger, der afholdes for øjeblikket, ser det ud til, at fotografiet – og kunstfotografiet især – langt om længe er ved at få sit gennembrud i Danmark.

Herhjemme har et stort publikum længe stillet sig forbeholdent over for at anerkende fotografiet som en kunstart på lige fod med maleri, skulptur, tegning etc. Og der er dem, der siger, at sådan er det stadigvæk. Holdningen er, at fotografi er en demokratisk udtryksform.

Læs hele artiklen på Politiken.dk

Text: Peter Michal Hornung, Politikens kunstredaktør

Det samme emne var allerede oppe i Magasinet Fotokino i 1977, her kunne man læse nedenstående:

FOTOGRAFI = KUNST.

Idag anerkender alle fotografier som en kunstart, men det er en kunstart, som fortsat behandles stedmoderligt – både af de officielle samfundsinstanser og af kunstkritikken. Anerkendelsen er tøvende, og der er slet ikke tale om en støtte eller bare en prestige som den, der helt selvfølgeligt tilfalder teater, film, maleri, musik eller litteraturen.

Lidt af et tøbrud er det dog, en fotograf har fået det treårige stipendium fra Kunstfonden, samt at Charlottenborgs forårsudstilling er begyndt at optage fotografier på linie med anden billedkunst.Alligevel er der stadig lang vej igen.

Text: Andreas Hansen, Fotokino 1977

[ddownload id=”2296″ style=”link” text=”Download kopi af FotoKinos artikel”]

BEMÆRK! download er forbeholdt Kalundborg Fotoklubs medlemmer.

[poll id=”3″]