Klubaften uge 8

Foto: © Leif Vagtholm, og kalundborgfotoklub.dkVi skal høre noget om RAW. Vagtholm fortæller.

RAW, er en fællesbetegnelse for filformater, som kan bruges ved digital fotografering med spejlrefleks- og avancerede kompaktkameraer samt ved billedskanning.

RAW-filer er ikke bearbejdet af kameraets billedbehandlingssystem, men fremstår i rå form med direkte angivelse af hvor meget lys hver enkelt pixel på sensoren har opfanget. For at få et alment brugbart billede skal der nødvendigvis foretages en del efterbehandling, og i praksis producerer digitalkameraer derfor oftest JPEG-filer; der er komprimeret og har fået justeret f.eks. hvidbalance, farvemætning og kontrast.

RAW-filerne kan ikke anvendes direkte i en browser eller billedbehandlingsprogram, før de er behandlet på en computer med en RAW-konverter og ændret til et RGB-format, TIFF, JPEG eller PNG.

Fordele ved RAW

• Intet kvalitetstab forårsaget af kompromiser i kameraets billedbehandling
  • Større fleksibilitet ved manipulering af hvidbalance, farver, kontrast etc.
  • Muligheden for at fremtidige konverteringsværktøjer kan bringe endnu bedre kvalitet frem i det færdige billede.

Ulemper ved RAW

• Filerne er to til seks gange større end JPEG filer.
  • De mange forskellige, lukkede standarder medfører en risiko for at et format går ud af brug.
  • Der er ingen standardiserede behandlingprocesser. Hver kameramodel har sine egne karakteristika som skal kendes præcist for at kunne fortolke RAW-filerne. “OpenRAW”, som er en arbejdsgruppe sammensat af bl.a. fotografer arbejder dog på at standardisere RAW-formatet.

Se evt. http://www.openraw.org/ for mere information (Engelsk).

Kristian Nørby Larsen – KNL DtP har på sin hjemmeside en lille bog om RAW. Download den her.

Du kan også læse BT’ artikel om emnet her.

Libris har udgivet et hæfte om HDR. Køb det her