Lidt historie

Kalundborg Fotoklub blev startet af en gruppe foto og smalfilms entusiaster på det daværende Grand Hotel i Kalundborg, det skete med en stiftende general forsamling i d. 6.marts 1954 og i starten var navnet Kalundborg Foto og Smalfilmklub. Det med smalfilm gled hurtigt ud og det var det sort hvide fotografi der kom til at dominere klubben i årene fremover.

Der var en periode fra 1959 til 1966 hvor klubben var på vågeblus, men blev så for alvor startet op, vi har i forskellige perioder haft mørkekammer, atelier, mødelokale, lidt afhængig af hvor vi nu blev tvunget til at bo.

Vi har bl.a. været på Kalundborg Bibliotek, Adelgade 20, Årby Skole,  Slotsvænget, en Pavillon ved Rynkevangskolen, i kælderen på Rynkevangskolen, i dag bor vi på Aktivitetscenteret Munkesøen, der flyttede vi ind i februar 2014, her har vi fået lavet en aftale om, at vi må dekorere nogle af væggene med vores billeder, og det er jo stort for en fotoklub.

Det hele startede med at vi arbejde analogt i sort/ hvid, når det gik helt vildt til lavede vi håndkolorerede billeder. I dag er det meste digitalt og i farve, vi er nogle få der stadig kan det gamle håndværk.

Klubben har i dag ca. 30 medlemmer, der er og har været en pæn stigende medlems tilgang. Blandt de nye medlemmer er der et lidt forskelligt viden niveau, så vi er begyndt at indfører lidt undervisning i klubben, såsom kend dit kamera, og hvordan billed-behandler jeg på en computer, det skal jo være så alle kan deltage i vores konkurrencer og udstillinger.

Nyt_Klublokale_02

Fotografer er meget stabile, ud af de ca. 30 medlemmer kommer der ca. 20 hver uge (vi har mødeaften hver onsdag 19 -22)

I et gammelt klubdokument fra 1986 er klubbens historie også blevet beskrevet.